Teambuilding i folkeskolen

En af mine kolleger fortalte for et par måneder siden på lærerværelset, at hun havde problemer med en femteklasse. Det overraskede mig, for Helle er ellers kendt på skolen for at være rigtig god til at styre en skoleklasse og sikre nogenlunde ro i timerne, så eleverne også har mulighed for at koncentrere sig og få noget ud af undervisningen.

Vi sad nogle stykker ved bordet, og vi var helt sikkert alle overrasket over, hvad Helle fortalte. Så vi gik ind i det og spurgte ind til, hvad der var galt med den klasse. Helle kunne så fortælle, at det egentlig ikke var noget problem at styre klassen i timerne, men hun havde et sikkert indtryk af, at eleverne ikke rigtig trivedes med hinanden.

Det var ikke sådan, at der var noget egentligt uvenskab mellem eleverne, men bortset fra nogle ganske få, som var gode venner også udenfor skoletiden, var det som om, de slet ikke sagde hinanden noget. De var præget af ligegyldighed overfor hinanden.

Så må vi vel finde på et eller andet, der kan ryste dem sammen, sagde Frank, der er en af skolens ældste og mest erfarne lærere. Helle var enig med ham og fortalte, at hun selv havde puslet med den ide, at hun burde finde på en eller anden form for teambuilding for klassen. Altså noget med øvelser i teambuilding og den slags.

Men det kan jo være lidt svært at klare sådan noget på en enkelt eller et par timer, sagde hun. Det var vi andre nu enige om ikke skulle være et problem, for vi var ikke i tvivl om, at også vores skoleinspektør ville synes, det kunne være en god ide at rykke en hel skoledag ud af kalenderen og lave noget helt andet end oprindeligt planlagt.

Og det syntes skoleinspektøren, så det blev aftalt, at Helle sammen med mig skulle tage sig af klassen en hel dag, og skoleinspektøren gjorde endda opmærksom på, at skolen i sit budget faktisk har plads til, at det godt måtte koste en lille smule. Vi fandt masser af inspiration her.

Så vi gik i tænkeboks for at finde ud af, hvad vi skulle udsætte eleverne for. Det endte med, at vi besluttede os for en lettere avanceret skattejagt i den ret store skov, vi har lige udenfor byen. Eleverne skulle så deles op i fire grupper og ved hjælp af kort og kompas finde forskellige mål, hvor vi på forhånd havde udlagt slikposer og sodavand, og så ville vi til frokosttid samle alle eleverne og byde burgere og mere sodavand, for det var der penge til i den økonomiske ramme, vi havde aftalt med skoleinspektøren.

Nu er det tre uger siden, at vi afviklede den specielle aktivitetsdag med eleverne, og Helle melder tilbage, at det er en helt forvandlet klasse, hun nu er klasselærer for. Den udfordrende skattejagt havde i høj grad rystet klassen sammen, så de nu fungerer langt bedre end før.

Vi begik i øvrigt en dum lille fejl den dag, for vi glemte at fortælle eleverne, at de ikke skulle have madpakke med, så der røg nogle madpakker i skraldespanden.