Styr med Lean

Forleden var jeg til middag hos en god ven. Han har et firma, hvor de laver apps. Du ved sådan nogle, man kan downloade og sætte ind på sin telefon og, så bruge, når man har brug for det. Fx ligesom den der app flyselskaberne eller bankerne har. Deres apps er effektive og kan bruges til enten at bestille flybilletter med eller betale regninger med. De gør livet nemmere. Man er ikke nødt til at stå i kø ved en skranke for at kunne betale sin telefonregning.

Det går godt

Han fortalte, at det går rigtigt godt for hans virksomhed, og at han lige har ansat to nye personer. De skal hjælpe med at udvikle apps inden for helseområdet. Det er et nyt felt, han gerne vil ind på. Markedet er rigtigt stort. Helse og sundhed.
Men han har dog det problem, at virksomheden er vokset rigtigt meget i løbet af de sidste 2 år, og han kan se, at nogle af afdelingerne ikke arbejder sammen. Tværtimod, de modarbejder hinanden, synes han. Jeg kunne forstå på hans analyse af, hvad der sker, at afdelingerne ikke modarbejder hinanden. De har bare så mange arbejdsgange og processer, der overlapper, at de ikke får leveret til tiden.

Lean konsulent

Så jeg foreslog ham, at han fik en Lean konsulent (som dem her) ud for at se på tingene sammen med ham. Han vil jo gerne have sine apps ud på markedet hurtigst muligt. Men hvis interne arbejdsgange forhindrer, at de udkommer, så er det ikke de forskellige afdelingers skyld. Så er det noget med at få dele af hele processen for alle afdelinger effektiviseret.

Min ven kiggede på mig og lignede et stort spørgsmålstegn. ”Hvad er Lean?”

Principperne

Jeg forklarede ham, at det er et princip, nogle virksomheder indfører for at sikre, at alt forbedres løbende. Det kan være, at der er processer i en virksomhed, som forsinker, at produktet færdiggøres, eller ikke lever op til kvaliteten eller standardens krav. Jeg forklarede ham også, at det er et princip, som man skal bruge rigtig lang tid på at indføre i virksomheden. Det sker ikke fra den ene dag til den anden. Men man kan starte et enkelt sted i virksomheden og, så udvide til andre steder senere hen, når man ser, at det giver resultater. Mange virksomheder har oplevet, at de får gode resultater, når Lean bliver indført. Se mere om det her: https://leanakademiet.dk/hvad-lean/

Efterhånden som jeg fik forklaret ham om Lean, blev han mere og mere interesseret. ”Ja, det kan godt tænkes, at du har ret i, at der er arbejdsprocesser, som kan effektiviseres.” Det var en af hans kommentarer. Han spurgte mig, om jeg kendte en Lean konsulent, han kunne få et telefonnummer til. Så ville han da prøve at ringe til ham og få en snak om sagerne. Jeg gav ham nummeret til det firma, virksomheden, jeg er ansat i, har brugt.
I går ringede min ven mig så op. Han havde talt med Lean konsulenten, om sin virksomhed, og de skal have et første møde på mandag. Han ville lige høre, om jeg havde noget litteratur om Lean princippet, så han ikke skulle føle sig helt blank, når de har møde på mandag. Jeg gav ham henvisning til noget materiale, jeg ved, han kan downloade, og som bliver brugt til forskellige Lean kurser.