Big bags til storskrald?

Da vi her tidligere i år havde besluttet, at vi gerne ville købe et sommerhus et eller andet sted oppe i Nordsjælland, gik vi med det samme på jagt efter det helt rigtige hus. Det var ikke den nemmeste sag af verden, for priserne på de fleste sommerhus ligger ganske enkelt i et leje, hvor vi ikke kan være med, men der er dog også fritidshuse med en beliggenhed, som måske ikke er den mest eftertragtede, og de handles i mange tilfælde til priser, der matcher vores formåen.

Og det lykkedes også at finde et hus, der passede os. På forhånd havde vi talt om, at vi helst ville finde et hus, der var til salg uden indbo, for efter min kones forældres død sidste år har vi faktisk både møbler og alt muligt andet til et veludstyret hjem.

Sådan gik det ikke helt, for sælgerne af det sommerhus, vi udvalgte os, ville ikke påtage sig at tømme huset for indbo, for sælgerne var børn af den ældre mand, som hidtil havde ejer huset, men som nu var død, og de ville bare af med huset hurtigst muligt.

Så vi købte det med indbo, som helt ærligt ikke var værd at gemme på. Så lige efter overtagelsen kontaktede vi et lokalt vognmandsfirma for at leje en affaldscontainer, så vi kunne få kørt alt det gamle ragelse væk. Så vi brugte den første weekend som sommerhusejere til at bære møbler og andet indbo ud, og selv om vi havde lejet den største container, vognmandsfirmaet rådede over, fik vi den hurtigt fyldt helt til randen uden at have fået det hele båret ud fra huset.

Jeg havde holdt en fridag om mandagen, så jeg kunne være oppe i sommerhuset, når vognmanden kom for at hente vores fyldte container, for jeg ville godt lige have en snak med chaufføren om, hvordan vi nemmest kunne komme af med resten af affaldet.

Det tyggede han lidt på og sagde, at han jo ikke kunne gøre det gratis for os, for det koster jo også vognmanden at komme af med den slags storskrald på lossepladsen, men han tilbød, at han kunne læsse et par store bigbags af, for de kunne sagtens rumme det affald, der var tilbage, og det ville være billigere for os på den måde, fremfor at skulle have endnu en container kørt ud til sommerhuset.

Chaufføren fortalte, at firmaet faktisk ikke beregnede sig noget i leje af sådan et par bigbags, hvis man i forvejen har betalt containerleje, men man skulle selvfølgelig betale for selve kørslen og gebyret for at komme af med affaldet på lossepladsen.

Det var OK med mig, og jeg kunne godt se, at de store og meget solide sække sagtens kunne rumme vores resterende affald, for alle møbler og andre store genstande havde vi fået plads til i containeren, så det var mest porcelæn og for eksempel sengetøj, der manglede at blive smidt ud.

Sælgerne havde også efterladt diverse haveredskaber, men de skulle nu ikke smides ud, for sådan nogle havde vi ikke i forvejen